انتخابات

همزمان با چهلم شهدای خدمت، در نمایشگاه عکس «شهیدجمهور» قاب‌هایی از حضور تاریخی مردم در روز تشییع شهید آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت  در نگارخانه رضوان مشهد به نمایش درآمده است.

قاب‌های ارادت به شهید جمهور

به گزارش قدس خراسان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درباره این نمایشگاه که با حضور وی، فرماندار مشهد و مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی عصر دیروز افتتاح شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان می‌کند: نمایشگاه عکس شهیدجمهور و همراهان ایشان در شهر مشهد افتتاح شد تا شور، عشق و احساس مردم این شهر در تشییع باشکوه شهید آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت به نمایش گذاشته شود

محمد حسین‌زاده  ادامه می‌دهد: همیشه فیلم و تصاویر تلویزیونی در روز مراسم تشییع مورد توجه مردم قرار می‌گیرد؛ اما قاب‌هایی که از سوی عکاسان خبری ثبت می‌شود، تصاویری است که یک چشم آگاه و تیزبین با انتخاب درست مکان، لحظه و جهت دوربین، یک صحنه ماندگار در تاریخ را ثبت کرده است.

وی با اشاره به ۳خرداد، روز تشییع پیکر شهدای خدمت در مشهد می‌افزاید: ما حادثه سختی را در شهادت آیت‌الله رئیسی و خدمتگزاران نظام پشت سر گذاشتیم که آن مرثیه تبدیل به یک حماسه شد و اوج تشییع در مشهد بود که مردم این شهر و خراسان رئیس‌جمهور شهید خود را همراهی کردند.

مدیر کل فرهنگ و  ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: در آن روز و با آن سختی و فشردگی جمعیت، عکاسان مشهدی در مراسم تشییع حضور داشتند و در میان جمعیت سعی کردند آنچه از نگاهشان برای قاب تاریخ مهم است، ثبت و ماندگار کنند. این نمایشگاه هم توسط گروهی از عکاسان خبری مشهد شکل گرفت و تعدادی عکس انتخاب شد که در حال حاضر در نگارخانه رضوان در معرض دید علاقه‌مندان به حوزه عکس و ارادتمندان به شهدای خدمت قرار دارد.

حسین‌زاده تولیدات برای چهلمین روز شهادت شهدای خدمت را متنوع می‌داند و می‌گوید: در آستانه این روز تولیدات فرهنگی در حوزه‌های شعر، ادبیات، سرود، موسیقی، نماهنگ و مستند در کنار حوزه عکس فراهم شده تا اثر خود را در بزرگداشت این روز داشته باشند. آیندگانی خواهند آمد که خاطره این تشییع را از زبان پدران و پدربزرگ‌های خود خواهند شنید که تا چه اندازه ملت بزرگوار مشهد در تشییع خادم خود حماسه‌آفرینی کرده‌اند.

وی در تجلیل از عکاسان خبری عنوان می‌کند: عکاسی خبری یکی از سخت‌ترین شغل‌هاست به این دلیل که در میدان حاضرند و حضور در صحنه و میدان به ویژه در حوزه عکس که عکاس باید پا به پای سوژه حرکت کند، سختی‌ها و خطراتی را به دنبال دارد و در همین جا به همه عکاسان خبری به ویژه کسانی که این روز تاریخی و حماسی را ثبت کرده‌اند، خدا قوت می‌گویم.

دبیر نمایشگاه عکس شهید جمهور درباره برگزاری این نمایشگاه نیز می‌گوید: به مناسبت چهلمین روز درگذشت شهدای خدمت این نمایشگاه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و قرارگاه شهید آوینی در حال برگزاری است.

وحید بیات ادامه می‌دهد: ۲۴ عکاس خبری رسانه‌های استان، ۴۰ اثر خود را در نمایشگاه عکس شهید جمهور به نمایش گذاشته‌اند تا بخشی از ثبت لحظات عاشقانه تجدیدعهد مردم با شهدای خدمت را در مشهد به علاقه‌مندان نشان دهند و این نمایشگاه تا ۱۴ تیرماه صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ و عصرها از ساعت ۱۷ تا ۲۰ ادامه دارد.

حسرت آخرین قاب 

حدیث فقیری عکاس شیرازی خبرگزاری فارس که پنج سالی است ساکن مشهد شده و به قول خودش افتخار عکاسی در شهر امام رضا(ع) را دارد، درباره عکسش می‌گوید: از رئیس‌جمهورهای دوره‌های گذشته در شیراز عکاسی کردم و افتخار داشتم سفرهایی را که آقای رئیسی به مشهد داشتند هم عکاسی کنم. دفعه آخر که رئیس‌جمهور به مشهد آمدند، من هم حضور داشتم و در برنامه کنگره جهانی امام رضا(ع) در بهترین جای سالن با دوربین تنظیم شده ایستادم تا لحظه ورود را ثبت کنم؛ اما هیچ وقت فکر نمی‌کردم این آخرین باری باشد که از شهید رئیسی عکاسی می‌کنم. 

او ادامه می‌دهد: من همیشه به خاطر زحماتی که آقای رئیسی برای این کشور می‌کشیدند، تحسینشان می‌کردم و زمانی که خبر حادثه را شنیدم، بسیار ناراحت شدم و  برای مراسم تشییع زودتر رفتم تا هیچ لحظه‌ای را از دست ندهم و در میان جمعیت ماندم تا بتوانم از فاصله خیلی نزدیک به پیکر شهید رئیسی، تصاویر را به ثبت برسانم. واقعاً شرایط سختی است بتوانی میان جمعیت فشرده، با بغض و ناراحتی بهترین عکس را از نظر خودت به ثبت برسانی. 

او به عکس حاضر در نمایشگاه که قابی در نزدیکی ماشین حمل پیکر شهدا و در شلوغی جمعیت است اشاره می‌کند و می‌گوید: دقیقاً برای این عکس کفشم میان جمعیت جا ماند و گم شد و همین عکس در خبرگزاری ای‌اف‌پی فرانسه هم کار شد. شهادت رئیس‌جمهور اتفاق ناراحت کننده‌ای بود؛ اما من این افتخار را داشتم که بتوانم در شهر امام رضا(ع) عکس‌هایم را در این روز تاریخی ثبت کنم و عشق و علاقه مردم کشورم به رئیس‌جمهور را به تمام دنیا نشان بدهم. 

یک قاب از آقای خاص

سعید گلی، عکاس خبری شهرآرا درباره عکس خود که قابی از یک کت تیره مردانه با دکمه بسته است و در زیر آن عکس خندان شهید رئیسی خودنمایی می‌کند، می گوید: در روز تشییع در خیابان امام رضا(ع) مردی حدود  پنجاه‌ساله از روبه‌روی من می‌آمد که در زیر کت خود یک پوستر از تصویر شهید جمهور را قرار داده و دکمه کتش را بسته بود. این زاویه از این نظر برای من جالب بود که همه عکس‌ها و پوسترها یا با دست، بالای سر می‌رفتند یا اینکه در پشت شیشه ماشین‌ها چسبیده بود. لحظات عکاسی خبری، لحظات بسیار سریع و گذرانی است که در یک لحظه باید تصمیم ثبت عکس گرفته شود و من هم این قاب را که برایم جالب بود در همان شلوغی ثبت کردم. 

حسن صلواتی، دیگر عکاس خبری شهرآرا نیز در رابطه با عکس خود که یک نمای بسته از حرکت پیکرها روی دست‌هاست، توضیح می‌دهد: در تمام طول مسیر پیکرها در داخل ماشین بود و در این قابی که من در حرم ثبت کردم، سه پیکر شهید روی دست‌ها قرار دارد که متفاوت از سایر مسیر حرکت پیکر شهدا بود. عکاسان خبری برای ثبت لحظات تاریخی باید آزادی عمل داشته باشند تا قاب‌هایی را ببندند که کمترین مانع تصویری وجود داشته باشد و با وجود تعدد افرادی که روی خودرو حمل‌پیکرها بودند، نمی‌شد هر قابی را به‌راحتی بست. 

وی با طرح سؤالی ادامه می‌دهد: مگر چند رئیس جمهور در تاریخ ممکن است شهید شوند و برای تشییع به مشهد آورده شوند؟ تاریخی بودن این اتفاق و موارد دیگر در کنار محدودیت‌ها باید به این سمت ما را ببرد که به اهمیت عکس‌های ثبت شده بیشتر بپردازیم و با برنامه‌ریزی  از همه امکانات برای ثبت هر لحظه‌ای استفاده کنیم و به نظرم عکاسان خبری در این روز با همه این محدودیت‌ها و سختی‌ها توانستند عکس‌هایی را ثبت کنند که بیشتر از فیلم‌ها در حال حاضر و در آینده، اتفاقات این روز تاریخی را به نمایش می‌گذارند.

احساسات قاب شده

سید محمد  آل رسول از دیگر عکاسان خبری شرکت کننده در نمایشگاه عکس شهید جمهور است که در خبرگزاری ایسنا فعالیت می‌کند. وی درباره لحظه ثبت عکس خود عنوان می‌کند: در میدان ۱۵ خرداد قبل از آمدن پیکرها که مداح روضه‌خوانی می‌کرد، پیرمردی بسیار متأثر بود و حال و هوای این پیرمرد که در دنیای خودش ماتم شهید رئیسی را  داشت سبب شد سوژه عکس من شود. این عکس از نظر کادربندی و حس و حال پیرمرد برای من جذاب است. من عکاس مراسم شهید سلیمانی هم بودم و به نظرم با توجه به تعداد شهدا این مراسم شور حال بیشتری داشت و ازدحام جمعیت هم قابل توجه بود. 

وی ادامه می‌دهد: در این مراسم‌هاست  که می‌توان سختی کار عکاسان خبری را درک کرد، در آن جمعیت و شلوغی هم باید متوجه جمعیت باشیم و هم اینکه بتوانیم حال و هوای معنوی را ثبت کنیم و به نظرم در این روز، عکاسان خبری مشهد توانستند لحظات خاصی را ثبت کنند. 

برهه دید و تصمیم

محمد جواد مشهدی، عکاس خبری آستان نیوز در تشریح لحظات حساسی که برای ثبت عکس خود سپری کرده است، می‌گوید: در لحظاتی که همه چیز به دلیل کمی وقت با سرعت انجام می‌شد پیکر شهید رئیسی وارد روضه منوره شد، در این لحظات همزمان باید یک عکاس خبری از نظر تکنیکی و ابزار آمادگی کامل را داشته باشد تا در جریان یک اتفاق و رویداد خیلی مهم بهترین لحظه را ثبت کند وگرنه همه آن لحظات از بین می‌رود، من به دنبال ثبت این مفهوم بودم که خود امام رضا(ع) شهید رئیسی را در آغوش گرفت و در یک لحظه که پیکر در کنار ضریح حرکت می‌کرد توانستم تصویر چهره خندان شهید رئیسی که روی تابوت نصب شده بود را در نزدیک‌ترین فاصله ممکن به ضریح روی دست خدام ببینم و ثبت کنم و فقط عکاسان خبری می‌توانند حساسیت و استرس بالای این لحظات را درک کنند. نمی دانم چقدر توانسته‌ام در انتقال این مفهوم موفق شده باشم اما در آن لحظات حساس این قاب بیشترین تداعی را برای من داشت. 

مهری که از دل جوشید

مصطفی شیروانی دیگر عکاس خبری آستان‌نیوز که در روز تشییع پیکر شهید جمهور در حال تصویربرداری هوایی با کوادکوپتر بوده است، درباره عکس خود عنوان می‌کند: در آن روز من در روی پشت بام صحن انقلاب مستقر بودم و فاصله من تا خودرو حمل پیکر شهیدان بسیار زیاد بود. در همان لحظات تصور من این بود از زاویه‌ای که من در حال تصویربرداری هوایی هستم، کسی نمی‌تواند عکاسی کند؛ بنابراین تصمیم گرفتم در حین کار که به شدت سخت و مشکل است، چندین فریم عکس هم بگیرم. اولویت با تصاویر زنده برای تلویزیون بود و کارگردان تلویزیونی به‌سختی اجازه می داد تا پخش زنده قطع شود، به هر سختی بود من فریم عکس «آمده‌ام ای شاه پناهم بده» را گرفتم و باید بگویم من تخصصی برای گرفتن عکس پرواز نکردم و همان‌جا با توجه به اینکه چهارسال تصویربردار دفتر شهید رئیسی بودم و واقعیت او را دیده بودم، این عکس ها را دلی گرفتم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.